۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

بسمه تعالی

تاریخچه مرکز تخصصی اخلاق، دارالهدی

وجود انسان از دو بعد نفس اماره و عقل تشکیل شده است و می توان با قدرت و نیرویی که خداوند به انسان عنایت کرده است، یکی از این دو جنبه را در وجود خود حاکم و غالب گرداند و جنبه دیگر را مغلوب و مسخر آن. اگر انسان عقل خود را بر نفس حاکم کند همه توانایی های او در جهت صعود به قله کمال و قرب الی الله به کار گرفته می شود و در این راه از فرشتگان گوی سبقت را می رباید و اگر نفس اماره را بر عقل خود حاکم کند به دره هولناک اسفل السافلین سقوط می کند و از حیوان بدتر و پست­تر میگردد. از اینجاست که خودسازی ، تهذیب نفس و تزکیه ضرورت می یابد ، ضرورتی که با خوشبختی ، سعادت و کمال او پیوند خورده و بدون آن خوشبختی و سعادت انسان تضمینی ندارد. استعداد های معنوی و روحانی انسان خود به خود شکوفا نمی گردد و نیازمند تربیت است از این رو خداوند متعال برای هدایت و پرورش انسان پیامبران و کتاب های آسمانی را فرستاد و آنها تمام نیازهای معنوی انسان را بیان کردند. ولی تعالیم پیامبران برای عموم مردم قابل استفاده نیست و لازم است گروهی تعالیم انبیاء را با جان و دل درک کنند و به تربیت دیگران بپردازند. قرآن کریم در این باره می فرماید:

وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ (توبه/۱۲۲)

“تفقه فی الدین” همه ابعاد دین و از جمله مسائل تربیتی و اخلاق را شامل می شود و تنها به بعد احکام اختصاص ندارد.

با این حال بُعد اخلاق و تربیت در حوزه های علمیه نسبت به علوم اسلامی دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفته است با این که این بُعد به علوم اسلامی دیگر و به جامعه جهت می دهد. حضرت آیۀ الله حاج شیخ محمد ناصری دام ظله که خود از علمای وارسته و خودساخته حوزه علمیه و از تربیت یافتگان مکتب اخلاق و تربیتی ائمه اطهار علیهم السلام است با درک این کمبود و نقیصه دامن همت به کمر بست و به تأسیس مرکز تخصصی اخلاق همت گماشت(مرکز تخصصی اخلاق یکی از زیر مجموعه های بنیاد هاد است که تحت اشراف حضرت آیۀ الله ناصری دام ظله و فرزند ایشان حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری  در زمینه تعالیم اخلاقی و تربیتی اسلام فعالیت می کند.)

مرکز تخصصی اخلاق برای نخستین بار تحت اشراف ایشان و با همت فرزند بزرگوارشان حضرت حجۀ الاسلام و المسلمین آقای شیخ جعفر ناصری دام عزه در سال ۱۳۸۶ در قم با هدف تربیت پژوهشگر ، مدرس و مربی اخلاق تأسیس شد و اولین دوره آن شروع شد که لیست دوره ها و اسامی آنها به این شرح است:

  1. دوره اول به نام دوره شیخ مفید رحمت الله علیه تعداد ۱۴ نفر سال ۱۳۸۶٫
  2. دوره دوم به نام دوره سید مرتضی رحمت الله علیه تعداد ۲۰ نفر سال ۱۳۸۹٫
  3. دوره سوم به نام دوره سید رضی رحمت الله علیه تعداد ۱۴ نفر سال ۱۳۹۱٫
  4. دوره چهارم به نام دوره شیخ کلینی رحمت الله علیه تعداد ۱۵ نفر سال ۱۳۹۳٫
  5. دوره پنجم به نام دوره شیخ صدوق رحمت الله علیه تعداد ۱۴ نفر سال ۱۳۹۴٫
  6. دوره ششم به نام دوره خواجه نصیر الدین طوسی رحمت الله علیه تعداد ۱۴ نفر سال ۱۳۹۶٫
  7. دوره هفتم به نام دوره سید بن طاووس رحمت الله علیه تعداد ۱۰ نفر سال ۱۳۹۷٫
  8. یک دوره سطح چهار به نام دوره شیخ طوسی رحمت الله علیه در رشته تربیت اخلاقی به تعداد ۸ نفر سال ۱۳۹۴٫

هم اکنون دوره های ششم و هفتم مشغول به تحصیل هستند و بقیه دوره ها فارغ التحصیل شده اند.

لیست پایان نامه های دفاع شده مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی:

نام پژوهشگر دوره موضوع پایان نامه
۱ علي جان نثاريون اول نقش وجايگاه توحيد درتربيت اخلاقي
۲ عبدالعلي حجتيان زاده اول نقش و جايگاه خواب و بيداري درسلوك اخلاقي
۳ سيد حبيب حسيني اول بررسي آثار تربيتي توسل به اهل بيت (علیهم السلام)
۴ سيد مصطفي حسيني اول نقش زمان در سلوک اخلاقی
۵ روح اله سلطاني اول تأثير طب الابدان بر طب النفوس
۶ مرحوم مرتضی صالحی اول رابطه توحيد فطري با اخلاق و تهذيب نفس
۷ ناصر فلاحيان اول اصول،‌ مباني و روشهاي تهذيب در آثار مرحوم ميرزا جواد ملكي تبریزی
۸ محسن ملاکاظمی اول نقش اخلاقی تربیت امام جماعت در مسجد
۹ عليرضااتفاقي دوم مباني،‌ اصول وشيوه­هاي تربيتي اخلاقي سيد حيدرآملي
۱۰ حسين پناهي دوم روشهاي اخلاقي و سلوکی آيت الله بهجت
۱۱ محمود صفي پور دوم تبيين نقش وجايگاه نمازدر سلوك اخلاقي ازمنظرقرآن وحديث
۱۲ محمدجلال صدرايي فرد دوم نقش و جايگاه اسماء الله در سلوك اخلاقي
۱۳ محمدرضا كريم پور دوم جايگاه منبر درتبليغ آموزه­هاي اخلاقي در جامعه اسلامي
۱۴ حسين محموديان دوم بررسي اخلاق يهوديت با محوريت اسلام و عهد عتيق
۱۵ صالح آقابابایی بنی سوم بررسی راه کارهای مبارزه با رذائل اخلاقی از منظر قرآن و روایات
۱۶ حسین برومند سوم تبیین آثار معرفت النفس در تربیت اخلاقی از منظر علامه طباطبایی
۱۷ محمد فرهوش سوم نقش عزت نفس در سلوک اخلاقی
۱۸ عبدالحسین ملكيان سوم اصول و روشهای سلوك در صحيفه سجاديه
۱۹ حسین خواجه دادیان چهارم اصول اخلاقی تجارت از منظر اسلام و لیبرالیسم
۲۰ جواد غلامرضایی پنجم حکم اکتساب فضائل و اجتناب از رذائل اخلاقی

سخن آخر

این مرکز از سال۱۳۸۶ در شهر مقدس قم و در ساختمان بنیاد هاد شروع به فعالیت نموده است و تا کنون(۱۳۹۵) پنج دوره سطح ۳ و یک دوره سطح۴ از بین طلاب پذیرش نموده است که تا کنون دو دوره از آن به اتمام رسیده و طلاب و پژهشگران آن مشغول پایان نامه نویسی هستند و دوره های بعدی هم در حال گذرندان مراحل تحصیلی خود می باشند. تاکنون پایان نامه های متعددی در زمینه موضوعات ناب اخلاقی توسط دانش پژوهان این مرکز تدوین و تحقیق و دفاع شده و با نمره های عالی و ممتاز قبول شده اند. انشاء الله در آینده برکات بیشتری از این مرکز تخصصی برای حوزه های علمیه و عموم جامعه اسلامی به بار بنشیند.
اکنون مرکز تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی در دو حوزه علمیه قم و اصفهان به تربیت علمی و عملی طلاب معنویت‌جو مشغول است و در این راستا از همکاری، اظهارنظر و پذیرش طلاب ارجمند استقبال می‌کند؛ به امید روزی که حوزه‌های علمیه، بیش از پیش سرشار از اخلاق، و مرجع اخلاقی جامعه باشند.

  • 16 نوامبر 2015 - 9:21
  • 151 بازدید
  • ارسال توسط :